Sha ingin berkongsi cerita daripada
pengalaman sha sendiri dalam menajdi stokis produk minyak wangi yang menjadi
kontroversi beberapa bulan kebelakangan ini. Sha bukan berniat untuk mengaibkan
sesiapa cuma sekadar luahan perasaan mengenai pengurusan tersebut. Sha sedar
hakikatnya sha masih seorang pelajar dan masih banyak perlu dipelajari
berbanding dengan artis tersebut owner kepada produk itu yang telah mencapai
jualan cecah jutaan ringgit tapi adakah disebakan ingin mengaut keuntungan
yang begitu tingi sehingga pengurusan mereka menjadi tidak teratur? Produk yang banyak permintaan mungkin disebabkan harganya yang murah dan dimiliki oleh selebriti terkenal tapi menyusahkan dan membuat orang lain bengang?
Produk apa ini??
Permintaan melebihi penawaran?
Kenapa pihak pengurusan tetap mengambil semua tempahan ‘pre-order’ tanpa meletakkan
limit maximum order setiap bulan? Entah dimana silapnya tapi yang menanggung
akibat pengurusan seperti itu adalah stokis dan agen. Rasa kasihan melihat
stokis dan agen dikecam oleh pelanggan akibat delay yang begitu lama sehingga 3
bulan. Tidak salah rasanya sebagai pihak pengurusan untuk tampil ke depan dan
memohon maaf bukannya menuding jari kepada pihak lain untuk dipersalahkan atas
isu tersebut. Kenapa perlu keluarkan kuantiti sebegitu banyak tetapi kualiti produk
dan kualiti pengurusan tetap tidak dijaga?
Menjadi seorang stokis atau seller
memang memerlukan kesabaran yang tinggi dengan pelbagai ragam pelanggan. Sesungguhnya
memang serik menjadi jual produk tersebut walaupun banyak permintaan , bukannya
putus asa tetapi sekiranya perkara ini berlaku lagi, pasti rasa stress sangat.
Bayangkan pre-order 500 botol mencecah nilai RM10K ke atas dan bila isu delay
terjadi dimana harus dicari ganti untuk refund duit pelanggan. HQ selalunya
akan lepas tangan, tidak membenarkan batalkan tempahan dan mengatakan minta bersabar tetapi membuat
kenyataan dan menabur janji stok akan sampai tarikh berikut namun hanya tinggal
janji kosong.
Pengajarannya :
- Tidak kisah anda selebriti apapun, jangan sesuka hati keluar kenyataan mempersalahkan pihak lain.
- Tidak kisah anda seorang jutawan atau ahli perniagaan Berjaya pun, akan ada masanya anda boleh jatuh disebabkan lepas tangan seperti ini.
- Tidak kisah anda ingin mengaut keuntungan lebih, tetapi kualiti perlu dijaga.
- Anda seorang owner produk, tidak sepatutnyalah boleh keluar kenyataan anda tidak tahu menahu akan isu ini bahawa bukan anda yang uruskan.
- Jika ingin kekal dalam perniagaan, hargai agen stokis dan pelanggan kerana mereka sumber rezeki anda.


No comments:
Post a Comment